O mnie

Moje zdjęcie
Jestem właścicielką czterech wspaniałych suczek ,które wspierają mnie w mojej pracy Dogoterapeuty. Mam wielkie szczęście ,że mogę moją pasę połączyć z pracą;) od niedawna prowdzę również zajęcia z Terapii Ręki. Na moim blogu pragnę się podzielić z Wami moim doświadczeniem - zapraszam.

piątek, 17 grudnia 2010

Artykuły - Gazeta Przyjaciel

               

Bardzo cenie sobie dwumiesięcznik PRZYJACIEL zawsze są tam ciekawe artykuły, porady, dużo nowości i ciekawych rozwiązań , które można wykorzystać w pracy.
W najnowszym numerze jest super artykuł o mózgu. Ludzki mózg to najbardziej skomplikowany narząd kontroluje wszystko co robimy, mówimy, czujemy czy myślimy. Kontroluje również funkcje utrzymujące nas przy życiu tj oddychanie, krążenie, trawienie i układ immunologiczny. Dzięki niemu wiemy jakich emocji i uczuć doświadczamy. OUN (ośrodkowy układ nerwowy) zawiaduje także czuwaniem i snem a również poszczeganiem świata - widzeniem, słyszeniem, poznawaniem przez dotyk czy smak, a nawet takimi skomplikowanymi czynnościami jak mówienie, rozumienie, planowanie, podejmowanie decyzji, poruszanie się, zapamiętywanie.
Naszym obowiązkiem (rodziców , nauczycieli, społeczeństwa) jest dopomóc dziecku, aby jego mózg rozwinął się jak najlepiej. Mózg karmi się bodźcami a gdy ich brakuje bądz liczba jest niewystarczająca dziecko nieświadomie ich poszukuje ( autostymulacja stereotypowa) a gdy jest ich nadmiar dziecko może objawiać nadpobudliwość,nerwowość i trudność w koncentracji uwagi. Mózg stymulowany jest także przez zmysł dotyku i ruchu.Zmysł dotyku jest zmysłem największym i rozwija się jako pierwszy. Dzięki mnogości zakończeń nerwowych skóra odbiera dotyk ,ból, nacisk i temperaturę. Receptory znajdujące się w skórze odbierają inf o poczuciu naszego ciała. Dotyk buduje także poczucie bezpieczeństwa i miłości. A prawidłowy naturalny rozwój ruchowy dziecka jest podstawą do kształtowania się nawyków widzenia, słuchania, twórczości.Te dwa zmysły (dotyk i ruch) są dla dziecka źródłem wiedzy o świecie - jego kształcie, wielkości, strukturze, konsystencji, twardości, wlasnym miejscu w przestrzeni oraz innych osób i przedmiotów. Wrażliwe i regularne stosowanie dotyku oraz ruchu sprzyja określeniu osobistych granic w relacjach z innymi.Warto pamiętać także ,że niezaspokajanie potrzeb psychicznych dziecka stanowi istotne zagrożenie dla prawidłowego rozwoju mózgu (już od najwcześniejszego okresu życia).
Rodzimy się z określoną liczbą komórek nerwowych. W trakcie życia nie przybywa ich (ukł nerwowy dziecka składa się z podobnej liczby neuronów, co ukł nerwowy dorosłego) , a wręcz przeciwnie - kom nerwowych w trakcie życia systematycznie ubywa. Jak to się wobec tego dzieje,że możliwości naszego mózgu rosną, a nie maleją z wiekiem. Jest za to odpowiedzialny proces mielinizacji (pokrywanie się wypustek kom nerwowych osłonkami tłuszczowymi, które je chronią , osłaniają i pozwalają na szybszy przepływ informacji oraz tworzenie się nowych połączeń pomiędzy komórkami nerwowymi) .Pierwszy z tych procesów przebiega w dzieciństwie i pozwala na intensywny wzrost oraz rozwój w pierwszych latach życia , drugi jest możliwy przez całe życie. Proces tworzenia się nowych połączeń we wczesnych etapach rozwoju dziecka możliwy jest dzięki wspieraniu rozwoju dziecka ( nauka nowych umiejętności , zabawa, praca, przebywanie w różnorodnym, stymulującym środowisku, które wyklucza bezczynność, a zachęca do działania, poznawania świata i twórczej aktywności ) oraz diecie (bogatej w tłuszcze , które są istotnym składnikiem kom nerwowych i ich osłonek , oraz węglowodanów , które pozwalają je odżywiać nawet podczas snu). Łatwość wykonywania różnych czynności tj mówienie, chodzenie, bieganie, budowanie z klocków, gra w piłkę , zależy od stopnia pokrycia kom nerwowych osłonkami i liczby połączeń między nimi. Jednocześnie nauka tych umiejętności i prawidłowa dieta wspomagają tworzenie nowych połączeń , a zatem ułatwiają opanowanie następnych umiejętności i zdolności, czyli prawidłowy rozwój dziecka. Najważniejsze połączenia w mózgu człowieka powstają w bardzo wczesnym okresie jego życia. Dzięki odpowiednim działaniom wspomagającym możemy w znacznym stopniu pomóc dziecku rozwinąć możliwości jego ukł nerwowego. Plastyczność mózgu jest zdolnością mózgu i całego ukł nerwowego do rozwoju, zmian i lepszego funkcjonowania.

Jest też super artykuł o Granicach - dziecko powinno zapoznać się z regułami, które rządzą światem. Wprowadzanie zasad ma wpływ na poznawanie przez dziecko otaczającego świata, siebie, swoich możliwości oraz relacji z innymi ludźmi. Wyznaczanie dziecku granic to uczenie odczytywania świata i emocji innych osób. Należy przy tym dawać przestrzeń do wyrażania własnych opinii, aby również umieć powiedzieć "nie", kiedy sytuacja tego wymaga.
Zwrócono w tym numerze także na znaczenie liczb w życiu dziecka i na wiele innych tematów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz