O mnie

Moje zdjęcie
Jestem właścicielką czterech wspaniałych suczek ,które wspierają mnie w mojej pracy Dogoterapeuty. Mam wielkie szczęście ,że mogę moją pasę połączyć z pracą;) od niedawna prowdzę również zajęcia z Terapii Ręki. Na moim blogu pragnę się podzielić z Wami moim doświadczeniem - zapraszam.

piątek, 24 grudnia 2010

Życzenia

Wesołych Świąt rodzinnych, spokojnych z dala od zgiełku codzienności życzę Wam z całego serca

sobota, 18 grudnia 2010

Dogopomoce

Nasz pokój zajęciowy wzbogacił się nowy element;)

Zajęcia - Zuzia

Lubię ten stan umysłu;)  kiedy do głowy wpada mi pomysł na nowe ćwiczenie. Tak było na ostatnich zajęciach z Zuzą i zaplanowane ćwiczenie zostało szybciutko zmodyfikowane;) Dla Zuzannki bardzo ważna jest praca różnymi fakturami , ćwiczenie siły nacisku i odwrażliwianie ponieważ ma duże zaburzenia sensoryczne. Do ćwiczenia wykorzystałam żabki do prania (mają takie fajne wypuski na uchwytach) miseczki w takich samych kolorak jak żabki i smakołyki. Zadaniem Zuzy było mocne naciśnięcie żabki tak aby smakołyk wpadł do miseczki.
Jednym z naszych małych sukcesów jest fakt ,że po ost turnusie Zuzia nauczyła się rzucać piłką. Teraz nadal ćwiczymy umiejętność rzutu. Zbieramy piłki i wrzucamy je do pojemnika a potem  rzucamy piłki pieskowi   - raz Zuza raz ja  (chcę nauczć Zuzę przez obserwację  i naśladownictwo rzucać daleko)

Zajęcia - TPD

Jednym z elementów  ostatniego spotkania w TPD były zajęcia plastyczne  ;) robiliśmy plastelinkowe kości . Dzieci z pomocą opiekunów wylepiały kości plastelinką wyszły naprawdę super prace. Były kości jednokolorowe , w kropki i inne wzorki. Może niektóre z nich zawisną na tegorocznej choince.

piątek, 17 grudnia 2010

Artykuły - Gazeta Przyjaciel

               

Bardzo cenie sobie dwumiesięcznik PRZYJACIEL zawsze są tam ciekawe artykuły, porady, dużo nowości i ciekawych rozwiązań , które można wykorzystać w pracy.
W najnowszym numerze jest super artykuł o mózgu. Ludzki mózg to najbardziej skomplikowany narząd kontroluje wszystko co robimy, mówimy, czujemy czy myślimy. Kontroluje również funkcje utrzymujące nas przy życiu tj oddychanie, krążenie, trawienie i układ immunologiczny. Dzięki niemu wiemy jakich emocji i uczuć doświadczamy. OUN (ośrodkowy układ nerwowy) zawiaduje także czuwaniem i snem a również poszczeganiem świata - widzeniem, słyszeniem, poznawaniem przez dotyk czy smak, a nawet takimi skomplikowanymi czynnościami jak mówienie, rozumienie, planowanie, podejmowanie decyzji, poruszanie się, zapamiętywanie.
Naszym obowiązkiem (rodziców , nauczycieli, społeczeństwa) jest dopomóc dziecku, aby jego mózg rozwinął się jak najlepiej. Mózg karmi się bodźcami a gdy ich brakuje bądz liczba jest niewystarczająca dziecko nieświadomie ich poszukuje ( autostymulacja stereotypowa) a gdy jest ich nadmiar dziecko może objawiać nadpobudliwość,nerwowość i trudność w koncentracji uwagi. Mózg stymulowany jest także przez zmysł dotyku i ruchu.Zmysł dotyku jest zmysłem największym i rozwija się jako pierwszy. Dzięki mnogości zakończeń nerwowych skóra odbiera dotyk ,ból, nacisk i temperaturę. Receptory znajdujące się w skórze odbierają inf o poczuciu naszego ciała. Dotyk buduje także poczucie bezpieczeństwa i miłości. A prawidłowy naturalny rozwój ruchowy dziecka jest podstawą do kształtowania się nawyków widzenia, słuchania, twórczości.Te dwa zmysły (dotyk i ruch) są dla dziecka źródłem wiedzy o świecie - jego kształcie, wielkości, strukturze, konsystencji, twardości, wlasnym miejscu w przestrzeni oraz innych osób i przedmiotów. Wrażliwe i regularne stosowanie dotyku oraz ruchu sprzyja określeniu osobistych granic w relacjach z innymi.Warto pamiętać także ,że niezaspokajanie potrzeb psychicznych dziecka stanowi istotne zagrożenie dla prawidłowego rozwoju mózgu (już od najwcześniejszego okresu życia).
Rodzimy się z określoną liczbą komórek nerwowych. W trakcie życia nie przybywa ich (ukł nerwowy dziecka składa się z podobnej liczby neuronów, co ukł nerwowy dorosłego) , a wręcz przeciwnie - kom nerwowych w trakcie życia systematycznie ubywa. Jak to się wobec tego dzieje,że możliwości naszego mózgu rosną, a nie maleją z wiekiem. Jest za to odpowiedzialny proces mielinizacji (pokrywanie się wypustek kom nerwowych osłonkami tłuszczowymi, które je chronią , osłaniają i pozwalają na szybszy przepływ informacji oraz tworzenie się nowych połączeń pomiędzy komórkami nerwowymi) .Pierwszy z tych procesów przebiega w dzieciństwie i pozwala na intensywny wzrost oraz rozwój w pierwszych latach życia , drugi jest możliwy przez całe życie. Proces tworzenia się nowych połączeń we wczesnych etapach rozwoju dziecka możliwy jest dzięki wspieraniu rozwoju dziecka ( nauka nowych umiejętności , zabawa, praca, przebywanie w różnorodnym, stymulującym środowisku, które wyklucza bezczynność, a zachęca do działania, poznawania świata i twórczej aktywności ) oraz diecie (bogatej w tłuszcze , które są istotnym składnikiem kom nerwowych i ich osłonek , oraz węglowodanów , które pozwalają je odżywiać nawet podczas snu). Łatwość wykonywania różnych czynności tj mówienie, chodzenie, bieganie, budowanie z klocków, gra w piłkę , zależy od stopnia pokrycia kom nerwowych osłonkami i liczby połączeń między nimi. Jednocześnie nauka tych umiejętności i prawidłowa dieta wspomagają tworzenie nowych połączeń , a zatem ułatwiają opanowanie następnych umiejętności i zdolności, czyli prawidłowy rozwój dziecka. Najważniejsze połączenia w mózgu człowieka powstają w bardzo wczesnym okresie jego życia. Dzięki odpowiednim działaniom wspomagającym możemy w znacznym stopniu pomóc dziecku rozwinąć możliwości jego ukł nerwowego. Plastyczność mózgu jest zdolnością mózgu i całego ukł nerwowego do rozwoju, zmian i lepszego funkcjonowania.

Jest też super artykuł o Granicach - dziecko powinno zapoznać się z regułami, które rządzą światem. Wprowadzanie zasad ma wpływ na poznawanie przez dziecko otaczającego świata, siebie, swoich możliwości oraz relacji z innymi ludźmi. Wyznaczanie dziecku granic to uczenie odczytywania świata i emocji innych osób. Należy przy tym dawać przestrzeń do wyrażania własnych opinii, aby również umieć powiedzieć "nie", kiedy sytuacja tego wymaga.
Zwrócono w tym numerze także na znaczenie liczb w życiu dziecka i na wiele innych tematów.

Artykuły - wpływ Dogoterapii

Wpływ zajęć dogoterapii na funkcjonowanie i rozwój dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie i ruchowo. Wyniki obserwacji.

Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym PRZYJACIEL stara się, aby prowadzenie zajęć dogoterapii odbywało się z jak największym profesjonalizmem i aby przynosiło najlepsze możliwe do uzyskania rezultaty.
Aby móc obserwować rezultaty postawionych sobie celów pracy, zbudowano arkusz obserwacyjny z zajęć dogoterapii. Arkusz ten ma na celu ukazanie postępów dzieci, w określonych obszarach, które są możliwe do uzyskania podczas pracy z psem. Jest także wstępem do zbudowania rzetelnego i trafnego testu, którego tworzenie rozpocznie się po otrzymaniu wyników arkusza.
Dwuletnie doświadczenie wolontariuszy pracujących w fundacji pozwoliło na wyróżnienie dziewięciu obszarów, w którym możliwe jest uzyskanie poprawy funkcjonowania dziecka w relacji z psem. Obszary te to:
·                      nawiązywanie kontaktu z psem - dzieci przełamują lęk przed psami, stosuje się ćwiczenia mające na celu pogłębienie więzi emocjonalnej między dzieckiem a psem, nawiązanie kontaktu wiąże się także z lepszym wykonaniem zadań z kolejnych obszarów;
·                      kształtowanie i doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała psa - poprzez zabawę z psem dziecko poznaje budowę ciała psa, a także analogię budowy własnego ciała i ciała psa;
·                      aktywność ruchowa - zabawa z psem wymusza na dziecku aktywność ruchową, wspomaga rozwój koordynacji, precyzji ruchów a także umiejętności manipulowania.
·                      wyrażanie emocji - kontakt z psem pozwala rozwijać umiejętność odczuwania i wyrażania emocji, dziecko w kontakcie z psem jest naturalne i szczere, przez co nie boi się okazywać uczuć, np. okrzykami, głośnym śmiechem itp.;
·                      wydawanie komend - nauka komend wzbogaca zasób wiedzy dziecka, przede wszystkim zaś daje dziecku poczucie sprawczości i podnosi jego samoocenę;
·                      poznawanie i opanowywanie czynności związanych z pielęgnacją psa - dzieci poznają, w jaki sposób należy dbać o psa, czego pies potrzebuje a także, w jaki sposób można zaspokoić jego potrzeby, ćwiczenia i zadania z tego obszaru pomagają zrozumieć, że zwierzęta to żywe istoty, które wymagają opieki człowieka, ponad to kształtują także inne umiejętności takie jak: precyzja ruchów, zdolność manipulowania przedmiotami itp.;
·                      wrażliwość słuchowa - odgłosy towarzyszące zabawie z psem, a także zaaranżowane celowo sytuacje, pozwalają na naukę koncentrowania się na zmyśle słuchu oraz uwrażliwiania tego zmysłu;
·                      ćwiczenia edukacyjne - gry i zabawy pozwalają na naukę i utrwalanie wielu pojęć np.. kolorów, wielkości, liczb, pojęcia różnicy i podobieństwa itp.;
·                      zasób reakcji głosowych oraz słownictwa biernego i czynnego związanego z psem - można osiągnąć lepsze rozumienie słów związanych z człowiekiem, otoczeniem i psem, dziecko uczy się i powtarza nowe słowa, które poznało w nowej dla siebie sytuacji.
Autorzy arkusza: Wioletta Bartkiewicz - psycholog kliniczny, Monika Jówko - oligofrenopedagog, Agnieszka Popławska - logopeda, pedagog specjalny.

środa, 15 grudnia 2010

Artykuły - Dogo a autyzm

PRZYJACIEL DZIECI Z AUTYZMEM

Dogoterapeuci od dawna wiedzą, że obecność psa dobrze wpływa na dzieci cierpiące na autyzm. Teraz,jak podaje magazyn "Psychoneuroendocrinology", potwierdzili to naukowcy z Uniwersytetu w Montrealu. Badaniom poddano 42 dzieci. Określano poziom kortyzolu (hormonu stresu) w ich ślinie przed tym, zanim w ich domu pojawił się pies terapeuta, w trakcie pobytu zwierzaka i po jego zabraniu. Okazało się, że poranny skok poziomu kortyzolu wynosił początkowo 58 % , podczas pobytu psa spadł do 10%, a po jego zabraniu wzrósł do 48%. Spytano też rodziców o kłopotliwe zachowania ich dzieci, a ci naliczyli ich 33 przed pojawieniem się psa i tylko 25, gdy towarzyszył dziecku. To, co dotąd wiedziano intuicyjnie, zostało potwierdzone naukowo.

art z gazety Mój pies nr 12

na zdj Marek  http://marekkuczynski.prv.pl/news.php

niedziela, 12 grudnia 2010

Zajęcia - Zosia

Z przyjemnością chciałam poniformować ,że Zosieńka będzie miała swojego pieska. Wiem ,że przed nami jeszcze dużo pracy (Zosia wraz z rodzicami też to wiedzą) ale... bez pracy wiemy nie ma nic. Najważniejsze ,że nasza kochana Zosieńka zmieniła swoje podejście do piesków. Nabrała pewności i jest odważniesza a przede wszystkim czerpie radość ze spotkania z pieskami.

Zajęcia - Krzyś

Zajęcia z Krzysiem prowadzone były metodą  AAA (Animal Assisted Activities) - Spotkajmy się i bawmy
Krzyś bardzo dobrze czuje się w towarzystwie psiaków (i z nieukrywaną radością muszę przyznać ,że w moim też) dlatego też m.in dzięki zabawom z pieskami udało nam się "odczarować" tunel , dzięki karmieniu na różne sposoby ćwiczyliśmy rączki , głaskając psiaki wyciszaliśmy się. Były też prace plastyczne i czas na baje czytaną w towarzystwie psa. No i ,z czego jestem najbardziej dumna , Krzyś na zajęciach był bez mamy to spory kroczek ważny w jego dalszym rozwoju.
podczas ost zajęć pozwoliliśmy sobie na troszę samowoliki;)
na której bardzo zyskały pieski

sobota, 11 grudnia 2010

Kursy i szkolenia

Moje kursy


Kraków 2005 - Warsztaty "Podstawy Dogoterapii" - org przez Stowarzyszenie Znaczny Stopień Integracji


Kraków 2006 -Kurs "Dogoterapia - metoda wspomagająca terapię i rehabilitację dziecka z niepełnosprawnością" org przez Stowarzyszenie Znaczny Stopień Integracji


Kraków2008 -  "Bezpiecznie z psem – Lekcja wychowawcza" org przez  Centrum Kynologiczne Canid

Katowice 2008 – "Kurs Psa Terapeutycznego I st" org przez Śląskie Centrum Kynologiczne PRESTOR

Katowice 2008 – semi "Pierwsza pomoc weterynaryjna" org przez Śląskie Centrum Kynologiczne PRESTOR i lecznicę dla psów Fabisz-Stefanek

Katowice 2009 – "Trener Psów" kurs teoretyczny Ist org przez ośrodek szkolenia psów PASTEL

Katowice  2010 – "Kurs Pies i Dziecko – Dogoterapia" org przez ośrodek szkolenia psów PASTEL

Pszczyna 2010 – szkolenie "Podstawowe zagadnienia terapii i edukacji dzieci z autyzmem" org przez Fundację SYNAPSIS

Kraków  2010 – konferencja- "(Dogo)terapia czy pseudoterapia"  org przez Fundację Jak mleczna czekolada
 

Kraków  2010 – semi "Nie tylko dogoterapia" org przez Fundację Psia Wachta

Dogoterapia

Zajęcia z Dogoterapii sa coraz częściej stosowane, wykorzystywane i doceniane. Dogoterapia oznacza takie działanie w leczeniu i rehabilitacji, które przy pomocy psów ma na celu przywracanie zdrowia i dobrego samopoczucia wszystkim ludziom, którzy tego potrzebują - chorym, niepełnosprawnym, starszym i samotnym. Główne działanie tego rodzaju terapii kontaktowej polega na nawiązaniu psychicznej więzi ze zwierzęciem co przyspiesza leczenie i ma bardzo dobry wpływ na ogólny stan człowieka. Pomaga znosić samotność. Poprzez kontakt z psem człowiek uczy się okazywać emocje, których często się wstydzi i które ukrywa. Pies tworzy z człowiekiem wyjątkowa więź - nie ocenia, nie krytykuje. Już sama obecność psa w pobliżu daje poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Pies pomaga w wyciszeniu się. Z badań wynika, ze u osoby zdenerwowanej w momencie kontaktu ze zwierzęciem dochodzi do zwolnienia tętna i spadku ciśnienia krwi.
Dlaczego pies - terapeuta ma takie zdolności? Po pierwsze dlatego, ze jest psem. Obraz psa kształtuje się w umyśle dziecka jako jeden z pierwszych obrazów i jest to obraz bardzo pozytywny. Nieco starsze dzieci wiedza, ze pies jest przyjacielem człowieka, ze jest wierny i oddany. Dzięki temu dążą do kontaktu z psem, wzbudza on ich ciekawość i nie boją się go. Ale nie tylko „psowatość” dogoterapeuty jest tutaj ważna. Specjalnie szkolony pies doskonale zna swoja role w kontakcie z dzieckiem. Wie jak się bawiąc, jest niezwykle cierpliwy, a dzięki pasji do pracy potrafi zachęcić do wesołej zabawy. Lecz kiedy trzeba potrafi leżeć cierpliwie aby wtulone wen dziecko mogło się wyciszyć, odreagować. Cieplno psiego ciała, miękkość jego sierści dzia³a relaksacyjnie. Poza tym opieka nad psem i pielęgnacja psa uczy dzieci odpowiedzialności. Mam nadzieje, ze Dogoterapia będzie zataczać coraz to większe kręgi wnosząc w życie potrzebujących promień nadziei.
Najczęściej stosowane sa dwa podstawowe programy Dogoterapii :
 

1. Animal Assisted Activities - AAA - „zajęcia z udziałem zwierząt”
 
Zwierzęta wraz z opiekunami odwiedzają osoby w ośrodkach leczniczych, opiekuńczych i domach prywatnych. Program wizyty w zasadzie nie jest szczegółowo zaplanowany. Celem tych wizyt jest zwykły kontakt - spotkanie ze zwierzęciem, zabawa z nim - dające chwile rozrywki i odprężenia w towarzystwie zwierzęcia. Ma on na celu dostarczenie uczestnikom grupy jak najwięcej radości i satysfakcji z obcowania z psem. Przebieg wizyty jest spontaniczny. Zajęcia „Spotkajmy się i bawmy” polegają na naturalnych relacjach miedzy uczestnikami grupy dogoterapeutycznej a psami. Psy sa dotykane, głaskane, wykonują polecenia, maja bezpośredni kontakt z ludźmi.
 
2. Animal Assisted Therapy - AAT - „terapia z udziałem zwierząt”
 
Pies odpowiednio przygotowany i wyszkolony stanowi integralna część procesu leczenia. AAT jest planowana, a celem jej jest spowodowanie poprawy w fizycznym, społecznym, emocjonalnym i poznawczym funkcjonowaniu pacjenta. Terapia może być prowadzona w różnym otoczeniu, może być grupowa lub indywidualna. Sa tu jasno określone cele i zadania dla każdego uczestnika i mierzony jest postęp w rehabilitacji. Przyk³adowo :
 
1 Wydawanie różnorodnych poleceń, określanie części ciała psa rozwija słownictwo i motywuje do mówienia.
2 Karmienie psów sucha karma ma szczególne znaczenie u osób z przykurczem dłoni. Pies pomaga wyegzekwować swobodne rozprostowanie palców. Swoim nosem i pyskiem stymulując zakończenia nerwowe dłoni wyzwala rozluźnienie mięsni.
3 Chodzenie z psem na smyczy. Szczególnie dla dzieci, które nie robią tego na co dzień jest to wielkie przeżycie. Wykonując te czynność sa tak zaaferowane, ze zapominają o własnych ograniczeniach, które często hamują ich aktywność. Dla ludzi starszych , chorych jest to motywacja do ruchu.
4 Swobodna zabawa z psem: bieganie, rzucanie piłki, głaskanie, przytulanie sa to zabawy które dają radość dziecku jednocześnie rozwijają emocjonalnie i fizycznie itp. 


3. Animal Assisted Education - AAE - Wspomaganie edukacji towarzystwem psa

Organizowane są coraz częściej spotkania pt. "Czytajmy naszym psom", mają one na celu motywować dzieci i zachęcać do czytania. Również w klasach początkowych od I - III spotaknia z psami  wspomagają naukę dzieci. Lekcje te są  bardzo ciekawe i interesujące. W inny sposób przedstawia się podstawowe pojęcia tj. liczenie, kolory, kształty. Np .liczymi ile piesek ma miseczek, wrzucamy 5 smakołyków do miseczki itd

 

Wzajemne oddziaływanie na siebie psa i człowieka dostarczają następujących korzyści :
 

Zajęcia - piątek 10.12.2010

Dzisiejszy dzień upłynął w Michałkowie  matematycznie. Na zajęiach z Maksem i Kubą robiliśmy ćwiczenia wspomagające naukę liczenia. Oczywiście stopień trudności został odpowiednio dobrany do możliwości chłopaków.
Kuba




Maks ( wraz z mamą)

Stałym ele. zajęć jest karmienie piesków. Dla Kuby ćwiczeniem angażującym obie rączki  (motoryka mała) jest łamanie pasków karmy na mniejsze kawałki. Następnie karmimy albo widelczykiem, albo chowamy do układanki albo karmimy z rączki.


Dla Maksia  karmienie pieska też jest wielką frajdą kiedy trzyma smakołyk w dłoni bardzo się stara otworzyć rączkę aby piesek mógł dosięgnąć jedzonko, jest z siebie wtedy bardzo dumny
zdjęcie to pochodzi z blogu Maksymilianka http://blog.maksymilianek.pl/  gdzie można więcej poczytać o turnusie w Michałkowie jak i o samym Maksie i jego  postępach w rehabilitacji